iklan

sahabatku

Ahad, 13 Januari 2013

Cara mengetahui telur segar..


assalammualaikum...


airgaram1 Cara Mengetahui Telur Segar
sumber:pen merah
cara nak tahu telur segar rupanya senang jek dengan rendam telur dalam air.Bagusnya nanti bila nak masak haaaa dah boleh kurangkan risiko terkena jangkitan.Okay,lepas telur direndam cara seterusnya ditentukan dengan tengok kedudukan telur dalam air; 

1.Sangat segar- telur yang sangat segar akan tengelam ke bawah dan terbaring dengan elok.

2.Berusia semunggu -telur dah seminggu akan tenggelam tetapi bahagian hujung yang 'gemuk' pada telur akan terangkat sedikit.

3.Berusia 3 minggu- telur yang berusia 3 minggu akan seimbang pada bahagian yang runcing manakala bahagian yang 'gemuk' akan naik ke atas.
4.Telur busuk- telur yang dah lama akan terapung, terlonjak ke permukaan air jadi jangan pergi makan pulak.

p/s:Selama aku makan telur ayam,tak pernah terfikir nak rendam macam ni.lepas ni boleh cuba! nanti tak pasal makan telur busuk!

1 ulasan:

  1. oooh gitew ker kekdah nya...akak pun tak pernah nak peduli rendam2 bagai...nanti bleh cuba...cuma hakak kalau nak beli telur..tq for d tips!

    BalasPadam

iklan