iklan

sahabatku

Sabtu, 14 April 2012

kek coklat cheese

assalamualaikum..
buat kek coklat cheese saje-saje untuk anak-anak makan.lama dah x buat kek.


sebelum potong sibuk nak posing dulu.yang sibuk asyik mintak kek anak yang kecik sekali.dah seminggu demam tak kebah lagi.ubat dah sebotol habis masih panas turun naik je.bawa pergi klinik kata tak apa-apa.itu yang bengang juga dengan doktor.katanya panas dalam jer...boleh gitu....bolehlah dah dia doktor....


hahaha...separuh sudah untuk malam je.pagi ini dah habis dia buat sarapan.saya buat sarapan mee goreng mereka tak nak makan pun.
saya pun suka juga dengan rasanya sedap lembut je bila masuk dalam mulut di tambah pula dengan cheese lemak manis masin pun ada dengan masam sebab gula-gula yang tabur tu gula-gula masam.....masam diluar manis didalam.
hahaha...terlopong mereka makan sebab masam.jadi kesimpulannya mereka tolak tepi dulu gulanya makan kek dulu habis baru makan gula-gula.jika tidak dia kutip habis dulu gula-gulanya.

kek coklat cheese
2 biji telur
1 cawan gula halus
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar serbuk koko
1/2 cawan air panas
1/2 cawan susu segar/cair
1/2 cawan minyak
1 cawan tepung gandum
1/2 sudu kecil  baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
sedikit garam

cheese
250 keju
60gm gula
1 biji telur
25ml air biasa
1 sudu besar tepung gandum

coklat ganache
2 sudu besar heavy cream
150gm coklat masakan
sedikit mentega

pukul telur dan gula kembang.
masukkan esen vanilla,serbuk koko,dan garam pukul sebati.
masukkan air panas,susu segar dan minyak sebatikan
akhir sekali masukkan tepung gandum.soda dan baking powder sebatikan.
bahagikan 3 bahagian.

pukul keju dan gula kembang.
masukkan telur dan pukul lagi sebati.
masukkan air dan tepung gandum sebatikan.
bahagikan 2 bahagian.
kukus selang seli kek coklat dengan cheese.
setiap selang kukus 15 minit

untuk bahagian topping satukan semua bahan.
cairkan dengan menggunakan double boiler.
kacau hingga semua sebati dan tuangkan keatas kek.

Selasa, 10 April 2012

pulut serunding udang

ASSALAMUALIKUM...

lama betul x berkemas rumah yang satu ini....maaflah bukannya malas cuma x kesempatan je...
order tetap saya terima.pada yang telah buat tempahan maaflah kalau x keluarkan n3.
semenjak kamera dah kena kebas segala-galanya hilang..
ini pun guna handset je...

hari ini tatau lah terajin lah pulak.tetiba nak makan pulut serunding.stok udang hubby menjala semangkuk.dengan x ada kepakaran dalam buat serunding saya hentam je lah buatnya...alahai jadilah pulak.tengok muka hubby makan senyum je sedaplah pada dia (senyum sidirlah tu) selama ini banyak kali juga buat serunding tapi semuanya gagal x sedap tapi masih boleh di recycle lah.saya jadikan popia.kat umah ni kalau benda yang kalau dimakan keluarkan bunyi sekejap je licin.sedap x sedap belakang kira janji garing gitu.....hahahaha.
kita kongsi resepi...

serunding udang
1 mangkuk udang basah*
1 biji kelapa
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci lengkuas*
1/2 inci halia*
1/2 inci kunyit*
3 batang serai*
1 sudu besar ketumbar*
1 sudu besar jintan halus*
1 sudu besar jintan kasar*
3 helai daun limau (saya tambah)
1 helai daun kunyit (saya tambah)
sedikit lada kisar*
sedikit air asam
garam
gula

cara
kelapa disangai supaya kering sedikit.
blender bahan yang bertanda * halus dan tumis sehingga naik minyak.
masukkan sedikit air asam jawa tumis hingga naik bau.
masukkan pula daun kunyit dan daun limau.
dan perasakan dengan garam dan gula.
masukkan kelapa  dan gaul sebati hingga agak kering sedikit.

iklan