iklan

sahabatku

Rabu, 30 November 2011

mee kuning....home made...

ASSALAMUALAIKUM.....

mee kuning yang sempat saya sekodeng dari myr semalam dan terus buat untuk sarapan pagi ini.terima kasih pada yang empunya resepi (lupa namanya)....


yang ini belum direbus lagi....ok juga senang cara buatnya tak rumit....last n3 ada resepinya pada siapa yang nak cuba buat.......


hanya 3 step dah siap mee goreng mamak saya dan sedia untuk dimakan.......

MEE KUNING


500gm tepung gandum
1 biji telur
1 sudu kecil air kapur
sedikit kunyit
sedikit garam
220ml air

CARA


campurkan telur,air kapur,kunyit,garam dan air kacau sebati.
dan tuangkan dalam tepung gandum dan uli mesra sebati.
ambil sedikit doh dan canai pertama kali dengan mesin mee no 1
canai kedua kali lagi dengan no 4 pula...
dan canai ketiga kali untuk bahagian mee pula.
taburkan tepung supaya tidak melekat
rebus dengan air mendidih sebentar sahaja dalam 3 minit
akhit sekali gaulkan mee dengan minyak supaya tidak melekat

selamat mencuba.........

Jumaat, 25 November 2011

susuk......oh.......susuk......


ASSALAMUALAIKUM....
terkezut benar semalam saya........bila tengok tarikh dah tamat tempoh pengunaan.......memang benar-benar terlupa sesangat pasal benda ni......jadi gelabah dibuatnya....saya apalagi dengan gabra dan takutnya terus buat temujanji dengan doktor.......malam itu juga saya pergi bukanya.....
bila sampai kat klinik jer......aduhhhh........bermacam-macam perasaan ada....takut.....sakit....hahahaha.....penakut juga saya ni kan........

tapi masa yang bestnya kan....bila doktor bius 2 tempat.....bila cucuk sikit masih ada sakit lagi......tambah lagi 1 bius.....sakit lagi.........kali  ke 4 dibius dah ok tak rasa apa.......punyalah tajam pisau dia.....dengan selambe jer dia toreh....nak keluarkan susuk tu......dia koreklah sikit........nak kasih susuk tu keluar......senang je dia cabut tarik je dah keluar........tapi punyalah penakut.....sampai keluarlah sikit air mata........kah...kah...kah....


pagi ini bila saya buka balutan....masih adalah darah keluar lagi....lebam dah keluar tunjukkan tanda tempat di bius.....rasanya banyak lagi tempat lebam....sebab doktor bius banyak tempat.....sekeliling jugalah.......nak hilang tanda lebam lama juga.........sebab masa pasang susuk dulu......lebamnya pun banyak......dalam 2 minggu juga.....baru hilang.....

lepas ni kasi rehat sebulan 2.......baru pasang lagi susuk.....3 tahun lagi......tapi sekarang harganya dah naik sikit......kalau dulu pasang.......RM400.00.......sekarang dah ......RM530.00......aduhai mahal bebenar......nak selamatkan terpaksalah..........berkorban.........raya korban dah lepas.........ini berkorban tahun baru lah pula........esok dah akhir tahun.........kita sambut 1 MUHARAM.......dengan kesyukuran.......dan azam baru......semoga tahun ini akan lebih diberkati........dan lebih kuat dan sempurna iman.......
..........ALHAMDULILLAH.........AMIN..........

Rabu, 23 November 2011

selamat hari jadi....aina nazeeha....

ASSALAMUALAIKUM...

hai bertemu lagi....lama sungguh x bersiaran....
saya x keluarkan n3 bukan nya malas nak update..
cuma berukband ni buat hal lagi....
sakit jiwa dan raga aku dibuatnya....
sekarang dah ok dah.....lega....

                                    selamat hari jadi.....aina nazeeha
22.11.2011.... 6 tahun dah umurnya....sekejap je....sekarang dah boleh harap dah bantu saya dirumah mengemas.tengoklah posing dia macam tu nak gayakan rambutnya yang dah panjang.angan-angan nak simpan rambut sampai pinggang.
aduhai anak dara aku....

kita jamu mata juadah yang aku buat semalam....

                  kek yang aku hias bagai....pink warna kesukaannya....

                                                  loli pop

                                                 coklat daun

                                              maltesers square


semuanya coklat...dah dia suka coklat aku buat banyak-banyak kasi puas sama dia.hehehe....
dan ibu sentiasa doakan kakak menjadi insan yang baik ahlaknya dan solehah....
semoga dipanjangkan umur sihat sepanjang hayat dan dimurahkan rezeki.....
                                              AMIN

iklan