iklan

sahabatku

Sabtu, 25 Jun 2011

bingka roti pandan....

ASSALAMMUALAIKUM......
sabtu sudah cepat betul masa berlalu.
hari ini ada kelapangan saya pun buatlah bingka roti pandan untuk sarapan pagi kami sekeluarga.
cuaca hari ini pun elok mendung sekejap hujan.perut dah berisi mata pun jadi kuyu mengantuk hahahaha..
lama juga tak makan bingka.bila tengok roti teringat kat bingka mesti sedapkan.apalagi daripada roti tu senyum seorang baik saya megodeh dan jadilah kejadian bingka.
sebenarnya tekak saya ni nak makan kuih seri muka.tapi kenapa saya buat bingka saya pun tak tahu mungkin tak ada jodoh dengan seri muka kot.hehehe...
tak apalah lain hari nanti dapat bertemu juga.kalau tak sabar sangat beli je kat gerai sarapan pagi kan ada tak payah susah-susah memendam rasa....
ok kita semak resepinya....

BINGKA ROTI PANDAN

8 keping roti
3 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji kelapa jadikan 1 liter santan
sedikit garam
1 cawan gula halus
5 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau
100gm mentega cair

CARA
daun pandan potong kecil dan blender bersama kelapa untuk mendapatkan santan kelapa pandan.
potong roti kecil-kecil ketepikan sebentar.
masukan gula dan telur kacau sebati
dan masukan mentega,garam,dan santan sebatikan
barulah dimasukan tepung gandum kacau sehingga semua sebati
dan akhir sekali masukan roti dan perap 15-20 minit
tuang dalam acuan bingka dan bakar 1 jam atau sehingga masak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

iklan