iklan

sahabatku

Khamis, 31 Mac 2011

RENDANG KUPANG...

assalammualaikum........
hari khamis sudah cepat betul masa berlalu.hari ini saya masak rendang kupang istimewa dari negeri sembilan.huhuhu jauhnya pergi negeri sembilan.hehehe......
orang negeri sembilan terkenal dengan rendangnya yang sedap.lagi kalau dapat rendang daging atau ayam adusss sodap.saya paling suka ayam masak lemak cili api n9 huh power pedas lemak cukup rasa.lebih-lebih lagi kalau orang n9 yang buat makan bertambah jadinya.
tapi kali ini saya buat rendang kupang pula.cara buatnya pun mudah kita tengok resepinya..........

RENDANG KUPANG
500gm kupang yang siap dibuang kulit
1 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
3 batang serai
10 biji lada kering
15 biji lada padi
1 biji kelapa jadikan santan
daun kunyit
daun limau
kerisik
asam keping
minyak masak

CARA
-blender semua bahan kecuali daun limau,kunyit,asam keping dan kerisik.
-tumis bahan yang diblender tadi sehingga naik bau.
-masukan kupang dan juga santan.
-biarkan masak sebentar.
-masukan daun limau dan daun kunyit.
-tambahkan perasa dan asam keping.
-masukan kerisik dan biarkan ia masak pekat.

5 ulasan:

  1. Salam Nita, waaaah rendang kupang bestnya...akak stakat rendang kerang pernah la makan..kupang belum penah tauuu..hehehehe

    BalasPadam
  2. salam kunjungbalas..nmpak sedap rendang kupang tu...selalu sy rebus je, bile wat rendang musti dabel sedap kan..:)lgpon busan ngan rendang ayam n daging je..:)

    BalasPadam
  3. kak ummi.......lepasni kasi tukar buat kupang pula tau....

    kak noorsha......makacih....cubalah buat soooo lazatttt....

    BalasPadam
  4. Salam issnita...
    Best lah jln2 kat sini :)
    Rendang kupang mcm sedap kalau mkn ngan nasi panas2...ahhhhh lapor!!!! hehehehe
    Thnks sudi singgah blog mama n mama follow Issnita pulak k :D

    BalasPadam
  5. memang google resepi ni utk wat berbuka hari ni..i follow

    BalasPadam

iklan