iklan

sahabatku

Khamis, 22 Disember 2011

pandan layer cake...

assalamualaikum......

kek yang dah lama teringin nak merasa.....baru semalam ada masa lapang....macam biasa kalau bab cari resepi mesti kat MYR.....selongkar stok kat dapur semua bahan ada....x boleh tunggu lama terus mengodeh....sebenarnya bukan saya je yang teringin.....hubby pun teringin juga.....


masa jalan-jalan kat tesco ada nampaklah kek ni....cukup mengoda perasaan ku....tapi yang buat aku terpukau dan terkedu....harganya rm70.00 sebuku......sebiji....sebesar pun sama....
dan dengan niat yang berkobar-kobar siaplah kek yang saya idamkan.....cukup puas bila dapat buat sendiri...dengan rasanya yang memang terangkat....lazatnya....patutlah mahal... selazat ini rasanya cukup puas hati....lagi enak jika dimakan sejuk.....dah rasa makan kek aiskrim je...dan pada kekawan yang masih belum mencuba buat silakan lah buat yer....saya nak letak resepi panjanglah sangat....mood slow hari ini....selongkar jer lah kat MYR....selamat mencuba....

Sabtu, 17 Disember 2011

tempahan sepanjang minggu......

                                        ASSALAMUALAIKUM
selamat berhujung minggu..pasti seronok kan minggu begini lepak-lepak bersama keluarga tersayang...sambil menonton tv selepas makan tengahari...masa tengok tv mesti mata pun dah kuyu mengantuk maklumlah perut dah kenyang...apalagi zzzzzzzzzz yang pendek jer....hehehehe.....

tapi apakan daya ku aku tak dapat berjimba-jimba....sedihkan....sudah 2 minggu aku uruskan kerja aku yang terover pula masa cuti sekolah.....alhamdulillah rezeki datang jangan ditolak....jom kita layan gambar apa yang saya terover busy.......


                                                  biskut dara manis
                                             
                                           biskut aiskrim
                                         

                                          puding sirap laici selasih

                                           puding bunga cinta

                                          apam pisang

                               bakar pandan dan kek gula hangus

sekianlah kisah saya yang memang busy sebab hari-hari dapurlah tempat ku serahkan jiwa dan raga ku.......cewah.........

Rabu, 30 November 2011

mee kuning....home made...

ASSALAMUALAIKUM.....

mee kuning yang sempat saya sekodeng dari myr semalam dan terus buat untuk sarapan pagi ini.terima kasih pada yang empunya resepi (lupa namanya)....


yang ini belum direbus lagi....ok juga senang cara buatnya tak rumit....last n3 ada resepinya pada siapa yang nak cuba buat.......


hanya 3 step dah siap mee goreng mamak saya dan sedia untuk dimakan.......

MEE KUNING


500gm tepung gandum
1 biji telur
1 sudu kecil air kapur
sedikit kunyit
sedikit garam
220ml air

CARA


campurkan telur,air kapur,kunyit,garam dan air kacau sebati.
dan tuangkan dalam tepung gandum dan uli mesra sebati.
ambil sedikit doh dan canai pertama kali dengan mesin mee no 1
canai kedua kali lagi dengan no 4 pula...
dan canai ketiga kali untuk bahagian mee pula.
taburkan tepung supaya tidak melekat
rebus dengan air mendidih sebentar sahaja dalam 3 minit
akhit sekali gaulkan mee dengan minyak supaya tidak melekat

selamat mencuba.........

Jumaat, 25 November 2011

susuk......oh.......susuk......


ASSALAMUALAIKUM....
terkezut benar semalam saya........bila tengok tarikh dah tamat tempoh pengunaan.......memang benar-benar terlupa sesangat pasal benda ni......jadi gelabah dibuatnya....saya apalagi dengan gabra dan takutnya terus buat temujanji dengan doktor.......malam itu juga saya pergi bukanya.....
bila sampai kat klinik jer......aduhhhh........bermacam-macam perasaan ada....takut.....sakit....hahahaha.....penakut juga saya ni kan........

tapi masa yang bestnya kan....bila doktor bius 2 tempat.....bila cucuk sikit masih ada sakit lagi......tambah lagi 1 bius.....sakit lagi.........kali  ke 4 dibius dah ok tak rasa apa.......punyalah tajam pisau dia.....dengan selambe jer dia toreh....nak keluarkan susuk tu......dia koreklah sikit........nak kasih susuk tu keluar......senang je dia cabut tarik je dah keluar........tapi punyalah penakut.....sampai keluarlah sikit air mata........kah...kah...kah....


pagi ini bila saya buka balutan....masih adalah darah keluar lagi....lebam dah keluar tunjukkan tanda tempat di bius.....rasanya banyak lagi tempat lebam....sebab doktor bius banyak tempat.....sekeliling jugalah.......nak hilang tanda lebam lama juga.........sebab masa pasang susuk dulu......lebamnya pun banyak......dalam 2 minggu juga.....baru hilang.....

lepas ni kasi rehat sebulan 2.......baru pasang lagi susuk.....3 tahun lagi......tapi sekarang harganya dah naik sikit......kalau dulu pasang.......RM400.00.......sekarang dah ......RM530.00......aduhai mahal bebenar......nak selamatkan terpaksalah..........berkorban.........raya korban dah lepas.........ini berkorban tahun baru lah pula........esok dah akhir tahun.........kita sambut 1 MUHARAM.......dengan kesyukuran.......dan azam baru......semoga tahun ini akan lebih diberkati........dan lebih kuat dan sempurna iman.......
..........ALHAMDULILLAH.........AMIN..........

Rabu, 23 November 2011

selamat hari jadi....aina nazeeha....

ASSALAMUALAIKUM...

hai bertemu lagi....lama sungguh x bersiaran....
saya x keluarkan n3 bukan nya malas nak update..
cuma berukband ni buat hal lagi....
sakit jiwa dan raga aku dibuatnya....
sekarang dah ok dah.....lega....

                                    selamat hari jadi.....aina nazeeha
22.11.2011.... 6 tahun dah umurnya....sekejap je....sekarang dah boleh harap dah bantu saya dirumah mengemas.tengoklah posing dia macam tu nak gayakan rambutnya yang dah panjang.angan-angan nak simpan rambut sampai pinggang.
aduhai anak dara aku....

kita jamu mata juadah yang aku buat semalam....

                  kek yang aku hias bagai....pink warna kesukaannya....

                                                  loli pop

                                                 coklat daun

                                              maltesers square


semuanya coklat...dah dia suka coklat aku buat banyak-banyak kasi puas sama dia.hehehe....
dan ibu sentiasa doakan kakak menjadi insan yang baik ahlaknya dan solehah....
semoga dipanjangkan umur sihat sepanjang hayat dan dimurahkan rezeki.....
                                              AMIN

Jumaat, 21 Oktober 2011

aku stressss.... atau ilusi optik....

ASSALAMUALAIKUM...

salam jumaat semua...
n3 hari ini x ada menu istimewa...

benarkah aku juga dalam ilusi optik ha.ha.ha.....
aku nampak pusing dot-dot tu...aku STRESSSSSSSSSS....
oh TIDAKKKKKKKK........

sebenarnya dot kuning ini tidak bergerak langsung.....tapi kalau anda tengok ianya bergerak.....kemungkinan anda dalam stres berada dalam keadaan tekanan.......so berehatlah......=)

actually ini hanya ilusi optik.ianya begantung kepada otak kita yang tafsirkan apa yang kita lihat ada yang nampak dot kuning ini berpusing.dan ada yang nampak ianya statik.

adakah ini benar,,,,,?
anda sama macam aku ker.....?

Rabu, 19 Oktober 2011

karipap tun a.k.a karipap kerang


assalamualaikum

hari ini sarapan epok-epok.edisi tertinggal kereta api kekawan semua lama dah buat aku baru nak mencuba buat.
memang best karipap tun memang menepati seleralah tak rugi mencuba.aku pun tengok ramai dah buat aku pun apalagi x nak lepaskan peluang mencuba.
aku buat dengan cara aku anak aku kata asyik buat karipap kupang je buatlah pula karipap kerang pula hahaha......anda paham masudnya?
kalau karipap kupang yang biasa kita buat,tapi yang bulat ni karipap kerang.itu bahasa anak-anak akulah hanya mereka sahaja yang tahu apa yang tersirat dan tersurat.
aku dengan laling dengar pun sampai sakit perut aku ketawa.bila tengok muka dia lagi bertambah ketawa aku....sampai menangis pula anak aku bila laling aku sakat dia.
ok kat sini aku panjang kan lagi resepi karipap tun

KARIPAP TUN

4 cawan tepung gandum
2 sudu besar marjerin
1/2 cawan minyak
3/4 cawan air
1/2 sudu kecil garam

panaskan marjerin dan minyak dalam periuk.tutup api
tengah panas-panas tu masukan tepung dalam periuk tadi dan gaul.
dah sejuk sikit campur garam dan air
uli sebati dan siap

Isnin, 17 Oktober 2011

tempahan brownies...

ASSALAMUALAIKUM...

hari ini n3 tempahan brownies untuk kak siti.dia menempah 2 buku brownies.
bahagian toppingnya badam dan coklat rice.thank kak siti kerana tempahannya. 

aduss aku tengok pun cair macam nak makan je....nasib baik anak-anak tak nampak yang aku buat brownies  .rasanya tak sampai pada yang empunya kalau dia nampak.mereka berempat pergi sekolah abangnya ada karnival dan sukan tahunan.aku tak pergilah ayahnya yang bawa.
 apalagi aku kat umah sorang aman dan damai jer....ngeh...ngeh...kalau tak riuh rendah mengalahkan taska.

                                                                                             

Sabtu, 15 Oktober 2011

apam senyum....

assalamualaikum.....

senyum...senyum...
tak perlu kata apa-apa...
jika semua orang senyum...
dunia tiada penyakit....

amboi pepagi lagi dah menyanyi lagu senyumkan....gumbira nampak....
mestilah gembirakan kuih senyum aku tu kembang je....

buat apam senyum ni untuk bagi kawan anak aku yang dah khatam al-quran semalam...
adalah wat jamuan sikit kat rumah cikgu ngaji dia....ini je yang dapat aku sumbangkan untuk bebudak makan ramai-ramai..
lagipun aku tak tak tahu nak buatkan apa...dalam fikiran aku buat yang senang dan cepat siap...

APAM SENYUM


250gm gula
2 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
200ml susu segar
300gm tepung gandum
1 sudu kecil overlate
pewarna pilihan
acuan kertas

CARA

pukul telur dan gula kembang
masukkan esen vanilla dan pukul lagi
masukkan pula tepung gamdum,susu dan overlate pukul sebati
bahagikan 3 bahagian dan warnakan
kukus 15minit

Ahad, 9 Oktober 2011

cup cake rose...


ASSALAMUALAIKUM...

cup cake bunga ros ini untuk kakak yang buat open house masa raya tempoh hari...hahaha boleh terlupa nak  keluarkan n3 jangan marah ye.
agak mencabar juga buat bunga ros ini puas juga tengok you tube. maklumlah first time buat bunga ros guna buttercream.dan akhirnya berjaya juga aku buatkan untuk akak aku yang sorangni.
macam-macam bentuk bunganya ada kuncup ada kembang.my laling kata masa aku buat bunga ni muka aku pun ikut gaya bunga kembang kuncup.ngeh...ngeh..ngeh...
  apapun laling kata aku senyum kembang je macam bunga ros.
apa yang penting my sister puas hati dengan hasil air tangan aku.banyak juga buat dalam 100 biji juga.
tapi kan bila dah siap semua cantik macam gini (perasanke) sayang pula nak makan.asyik tengok je.anak nak makan pun jadi kedekut pula...hahahaha...boleh gitu...
bebudak kat rumah ni boleh panggil kekawan dia datang rumah semata-mata nak tunjuk kat kawan-kawan dia yang ibunya buat kuih cantik hahaha lagi parah dibuatnya.
dah nampak cam gini semua mintak sorang 1.adalah dalam 6 orang yang dapat rasa termasuk anak aku je 4 orang huhuhu....
kesian kat akak aku terkurang skit aku bagi kat dia.tak apalah kak rezeki bebudak.mungkin lepas ni rezeki aku pula manalah tahukan rezeki DIA yang beri.


Jumaat, 7 Oktober 2011

kek ubi kayu....

                                            ASSALAMUALAIKUM...



 
kejadian talam ubi yang telah dihias.

hahaha budak kecik nilah punya idea.
bertuah betul budakni bukan nak makan pun cuma nak layan dia bergambar jer.
tolong abaikan lilin yang besar tu yer....(jangan ketawa)....
hahahaha tapi aku tetap nak ketawa juga...
aku bagi lilin yang kecil tak nak yang besar juga dia nak adusss layankan je nanti nangis lagi parahkan..



macam nilah mak nya nak makan....baru nampak berselera sikit..

Khamis, 6 Oktober 2011

puding triffle....


ASSALAMUALAIKUM...

selamat pagi.....
hari ini sempat nak update blog.....
janji nak sempatkan juga tapi apakan daya......
hajat tak sampai....huhuhuhu...

puding trifle ini buat hari sabtu lepas baru cerita sinikan....
sekali buat banyak pula 300 biji order dari puan lin.....
terima kasih ye sudi order....

jenuh juga nak siapkan....
start buatnya dari jam 12 malam....
sampailah pukul 4 pagi....wah....lama betul....

yang seronoknya buat tenggah malam....
tak ada gangguan dari anak-anak...
sunyi jer sambil dengar radio....
fuhhh....feling habis....
jiwang seyh....

Rabu, 28 September 2011

akhirnya ku kembali jua.....

assalamualaikum

hai fren2 ku semua akhir aku balik juga rumah homestay ini.
adussss lama sungguh jari jemari aku tidak menari2.jadi keras dan kekok pula alahai apa kenalah jadinya ni.

rasanya ada 2 bulan juga kan.sebulan puasa dan sebulan raya.wah begitu beraya sakan aku tahun ini sampai nak berblog pun tak ada waktu lapang.

tapi tak apa kali ini aku cuba melapangkan masa yang ada walaupun ckit n cput jer...kui..kui..kui...(betul ke ni)

semoga kembalinya aku disini semakin bertambah ilmu dan amal jariah 

AMIN


Ahad, 31 Julai 2011

apam salju

ASSALAMUALAIKUM....


pagi-pagi lagi saya dah bangun walaupun hujung minggu.....macam nak sahur 4 pagi dah mengodeh kat dapur....kerana kuih inilah saya jadi kemaruk sampai tak lena tidur malam....apam salju ataupun apam beras buat sarapan pagi tadi.....banyak juga dapat dalam 1 adunan dapatlah rasa jiran sebelah menyebelah....sesalju je kan kuihni macam nama dia juga....buatnya pun subuh hari lagilah salju....sunyi sepi je....bila dah tabur kelapa parut kat atasnya lagi nampak macam salju.....macam salji lekat je kan..kan...credit untuk penyumbang resepi ini best sangat....


APAM SALJU

2 cawan nasi
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan gula perang
3/4 cawan gula pasir
21/2 cawan air
2 sudu kecil yis
kelapa parut + garam

CARA

kisar nasi dengan air tuang air sedikit demi sedikit.
kemudian masukan gula perang dan gula pasir.
kisar sebati.
dalam 1 bekas campur tepung beras dan tepung gandum
gaul rata dengan yis.
tuangkan nasi yang dah diblender tadi gaul sebati.
tutup ketat 3 jam
kukus selama 15 minit.

Ahad, 24 Julai 2011

puding cendol...

ASSALAMUALAIKUM....

bertemu lagi.....hari ini topik masih cendol lagi tapi sudah tukar kepada puding
cuaca pun panas je elok sangat kalau makan puding......
tapi sayang puding cendol ni dah lama habisnya sisanya pun tak ada lagi hahaha..
kita telan je air liur ye........
buat begini sekejap je licin habis kalau pagi buat petang dah habis. boleh minta buat lagi mentang-mentanglah ibunya dah pandai buat cendol sendiri dan masih ada baki cendol dalam peti ais selagi itu bebudak ni nak makan lagi....
kita semak resepi kat sini pula

PUDING CENDOL

bahagian bawah
1/2 agar-agar tali
3cawan air
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula
3 helai daun pandan

bahagian atas
1/2 agar-agar tali
3 cawan air
1 cawan santan pekat
2 cawan cendol
sedikit garam
1/2 cawan gula

CARA
agar-agar dididihkan dengan 3 cawan air bersama daun pandan
masak sehingga mendidih
masukkan gula pasir dan gula merah
sehingga masak dan tuang dalam loyang
biarkan sehingga beku sedikit dan cakar-cakar permukaan
agar-agar dengan garfu supaya bila tuang bahagian atas melekat
masak pula bahagian atas agar-agar sehingga gula hancur
masukkan pula santan dan sedikit garam
masakkan sebentar sebati
 dan tuang atas agar-agar tadi dengan berhati-hati



Sabtu, 23 Julai 2011

cendol laaa...sonang jo bueknyo....

ASSALAMUALAIKUM
alahai lama betul saya tak balik rumah yang satu ni.minta maaflah banyak-banyak pada kawan semua.sejak kebelakang ni banyak benda yang perlu diuruskan sampai nak duduk ngadap pc pun terhad lagi nak keluarkan n3 memang tak sempat langsung.
hari ini n3 tertunggak lagi yang dah berminggu-minggu buat baru kesempatan nak tayang.buat cendol sendiri ingatkan susah mana buatnya,rupanya senang banget,,,,,
selamani beli je cendol jika teringat nak makan puding.kalau yang beli tu ada rasa kapurnya.bila buat sendiri tak payah letak kapur lagi sedap rasanya.bab resepi mana lagi cari kat myr le siapa yang punya saya dah lupa.terima kasih le yang sudi sumbang resepi cendol ni.memang berbaloi dan puas hati sangat.
ok ada sesiapa nak resepi cendol saya kongsi kat sini pula

CENDOL

1 cawan tepung jagung
3 cawan air
5 helai daun pandan
pewarna hijau
air sejuk dari peti ais

CARA

campurkan semua bahan dan gaul sebati.
masak atas api perlahan sambil dikacau selalu
masak sampai pekat dan berkilat
masa panas-panas lagi masukkan adunan dalam acuan maruku
dan tekankan kedalam air sejuk
bila dah siap simpan dalam peti ais dengan airnya sekali


(*~*) betul tak senang banget (*~*)



Isnin, 11 Julai 2011

cendanakasih dilanda todak....!!!!!!

ASSALAMUALAIKUM

 selamat pagi isnin semua dengan rutin seharian penuh semangat lagi santai.dah terlebih santailah ni saya baru nak on9 n3 tertunggak hahakkkk.
hasil terbaik dari laut.semasa mr hubby pergi kuala sedeli minggu lepas baru saya kesempatan nak bercerita.kali ini hasil kurengggg lumayan tapi saya bersyukur adanya rezeki mr hubby bawa balik.tapi... masih ada tapi lagi nampak tak ikan yang paling berkilat tu itulah dia ikan todak yang pernah mencipta nama singapura dilanda todak.semua mesti ingat cerita masa zaman kecil lagi sampai sekarang masih ada lagi.
apa nak buat dengan ikan todak sampai sekarang belum saya masak lagi.begitu juga dengan ikan talang pun belum berusik lagi kalau ikan caru lama dah licin.nampaknya terpaksa saya mengogel cari resepi ikan todak.ada ke resepinya hahaha.
agaknya orang singapura boleh tak makan ikan todak.dulukan ikan todak dah bunuh orang singapura.begitu juga dengan ikan talang dengan orang negeri 9 ada pantang larangnya.betulke??
hahaha saya pun tak tahu kita tanya pakcik gogel je mesti ada jawapannya.apa yang pasti saya tak ada pantang larang.makan je asalkan boleh di makan halal lagi sedap sudah leeeee.


Ahad, 3 Julai 2011

kek alunan kasih....untuk kekasihku....

ASSALAMMUALAIKUM
selamat berminggu-minggu dan bersantai bersama keluarga.
hari minggu biasa bersama keluarga tapi hari ini saya bersama anak-anak saja mr hubby tak ada dia pergi kuala sedeli memancing bersama rakannya.sejak semalam tengahari dia dah bertolak pergi.terasa bosan nak masak pun malas makan nasi bungkus je ye anak-anak.petang nanti baru dia sampai rumah.baru saya mula memasak seperti biasa.
agaknya apa rezeki yang akan dibawa.ikan besau ke kecil ke tak apa janji boleh dimakan (harap-harap lumayan) tak payah pergi pasar jimat belanja dapur untuk seminggu kan.hehehehe
sebelum bertolak saya buatkan hubby kek alunan kasih sebagai bekalan.lagipun saya buat dengan penuh perasaan kasih dan cinta ditambah lagi perasa sayang.nanti jika dia makan cukup rasa intipatinya dan akan ingat kat saya jer hehehe (perasan lebih pula)
sedap juga kek alunan kasih ni saya baru pertama kali buat kekawan bloger lain semua dah berkali-kali buat saya dah baru nak naik keretapi gerabak belakang pula tu hehehe...
seperti biasa resepi sekodeng dari blog cifu kak am (serojakitchen).terima kasih kak saya kongsi kat sini pula ya buat rujukan semua rakan.......

KEK ALUNAN KASIH
sumber:serojakitchen.blogspot.com

5 biji telur
1/2 cawan susu cair
1 cawan butter
1 1/2 cawan gula pasir
1 sudu kecil baking powder
2 1/2 cawan tepung gandum
esen vanilla
serbuk koko
pewarna

CARA
pukul butter bersama gula sehingga gebu.
masukan telur satu persatu dan esen vanilla dan pukul sebati.
ayak tepung gandum besama baking powder
masukan tepung selang-seli dengan susu cair dan sebatikan
bahagi 3 warna kesukaan
lapiskan 1 warna dan tapis serbuk koko
lapiskan sehingga habis
bakar 160c sehingga masak


Sabtu, 25 Jun 2011

bingka roti pandan....

ASSALAMMUALAIKUM......
sabtu sudah cepat betul masa berlalu.
hari ini ada kelapangan saya pun buatlah bingka roti pandan untuk sarapan pagi kami sekeluarga.
cuaca hari ini pun elok mendung sekejap hujan.perut dah berisi mata pun jadi kuyu mengantuk hahahaha..
lama juga tak makan bingka.bila tengok roti teringat kat bingka mesti sedapkan.apalagi daripada roti tu senyum seorang baik saya megodeh dan jadilah kejadian bingka.
sebenarnya tekak saya ni nak makan kuih seri muka.tapi kenapa saya buat bingka saya pun tak tahu mungkin tak ada jodoh dengan seri muka kot.hehehe...
tak apalah lain hari nanti dapat bertemu juga.kalau tak sabar sangat beli je kat gerai sarapan pagi kan ada tak payah susah-susah memendam rasa....
ok kita semak resepinya....

BINGKA ROTI PANDAN

8 keping roti
3 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji kelapa jadikan 1 liter santan
sedikit garam
1 cawan gula halus
5 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau
100gm mentega cair

CARA
daun pandan potong kecil dan blender bersama kelapa untuk mendapatkan santan kelapa pandan.
potong roti kecil-kecil ketepikan sebentar.
masukan gula dan telur kacau sebati
dan masukan mentega,garam,dan santan sebatikan
barulah dimasukan tepung gandum kacau sehingga semua sebati
dan akhir sekali masukan roti dan perap 15-20 minit
tuang dalam acuan bingka dan bakar 1 jam atau sehingga masak

Ahad, 19 Jun 2011

mexican bun / roti boy....

ASSALAMMUALAIKUM

SELAMAT HARI BAPA
hari ini hari bapa saya ucapkan kepada semua bapa-bapa yang layak bergelar bapa termasuklah bapa saya.dan terima kasih pengorbanan mu menjaga dan membesarkan ku sekeluarga.dan untuk hubby yang tercinta LOVE U.
projek malam tadi punya buat roti boy untuk boy-boy je girl-girl lain kali.
teruja nak buatnya biasa beli kat papa roti kali ini issnita roti yang buat hehehe....
sedap lembut je rasa kopi tapi yang tak bestnya bahagian intinya tak menjadi dia cair keluar hahahaha
pertama kali buat tak apa lain kali cuba lagi.resepi dari kak rina yang catering tu lagi glamor kat facebook tapi ini resepi sekodeng dari blognya.terima kasih kak resepi yang memang menjadi saya kongsi resepi kat sini pula untuk semua

siap sedia untuk dibakar


bila dah siap bakar kembang semangkuk dengan aroma kopi yang menyegarkan.

ROTI BOY
sumber-kak rina

DOH
  • 480gm tepung roti
  • 110gm gula halus
  • 10gm garam
  • 20gm susu tepung
  • 4 sudu teh yis
  • 1 biji telur
  • 300ml air
  • 60gm mentega
gaul semua bhan diatas kecuali mentaga uli hingga rata
campurkan mentega uli hingga elastik n lembut
tutup adunan biar naik 2x ganda
kemudian bahagikan adunan kepada 60gm setiap satu
dan bulatkan hingga habis
ambil satu adunan isikan inti
(marjerin + gula)
buat bulat kemas
biar naik 2x ganda

PASTE
A
  • 60gm mentega

  • 50gm gula halus

  • secubit garam

  • B
    1 biji telur 
    C
    80 gm tepung gandum

    putar A hingga sebati
    campurkan B n putar hingga rata
    kemudian tambah C
    gaul sebati
    boleh letak coffee elmoca / choc elmoca untuk perasa
    paipkan diatas roti yang dah naik
    bakar 190c selama 15 minit

    Khamis, 16 Jun 2011

    roti kentang.....yang menjadi....

    ASSALAMMUALAIKUM

    hari ini saya betul-betul senyum lebar sampai naik kembang pipi.sebabnya buat roti kali ini memang menjadi dan gebu pula.sebenarnya dah banyak kali percubaan buat roti asyik gagal je.semasa uli tepung asyik sebut mesti jadi...jadi...jadi dan jadi.akhir memang jadi hehehe.
    tapi saya buat besau-besau punya kalau makan 1 jer pasti gerenti kenyang.kali ini anak-anak makan puas-puas ye.dah pandai meroti mr hubby kata lepas ni tak payah beli roti kat kedai lagi kita buat je sendiri.dan jual roti sekali hehehe ada sapa-sapa nak order boleh saja.berani ambil order.
    nampak gayanya kenalah rajin meroti supaya tangan ni lembut dan tak keras bila nak menguli tepung.
    bila buat jadi terus saya menguli lagi sekali.kali ini untuk emak saya pula.bila siap masih panas-panas lagi terus hantar kat rumah emak.apalagi emak saya pun senyum lebar juga sebab rezeki datang jangan di tolak.




    Jumaat, 10 Jun 2011

    pajeri nenas.....

    ASSALAMMUALAIKUM...
    dan salam dihari jumaat yang mulia semoga diberkati

    untuk menu hari ini pajeri nenas.best sangat bukan selalu buat lauk begini kadang-kadang sahaja.termasuk dalam menu febretlah juga.guna nenas madu baru rasa manis buahnya.pedas lemak kerisiknya memang kenalah kalau makan dengan nasi panas ditambah pula dengan ikan kering sepat.
    WAUUUUUU MEMANG TERANGKAT.

    sekali kena lauk begini lupa sekejap pasal nak diet.betambah-tanbah sampai licin pinggan hehehehe...lagi sedap kalau jika emak kita yang buat lagi power.....alamak tetiba jer ingat kat emak ni kalau pasal makan aduhai omak........




    Selasa, 7 Jun 2011

    kuih abok-abok......

    ASSALAMMUALAIKUM..

    lama sungguh tidak bersiaran maklumlah cuti persekolahan.bila anak cuti sekolah ingatkan saya pun dapat bercuti juga rupanya lagi sibuk dari hari biasa.

    macam kerenah dan banyak permintaan perlu tunaikan kalau tak alamatnya merajuk pula.sampaikan nak mengadap pc pun tak sempat.banyak juga n3 tertunggak.

    hari ini dapatlah curi tulang sekejap. bagi umpan kat anak-anak segalanya beres dan bisa diatur.nak tahu umpan apa yang saya bagi inilah dia kuih abuk-abuk febret mereka.

    kalau dah bebudakni dapat kuih abuk-abuk dari pagi sampai petang tak berhenti makan.selagi tak habis kuih abuk-abuk selagi itulah mereka makan.

    saya sertakan resepi yang boleh dikongsi untuk semua.

    ABUK-ABUK
    1 mgkuk sagu biji
    3/4 cwn kelapa parut
    sedikit garam
    3/4 gula pasir
    3/4 gula merah
    daun pisang secukupnya

    CARA
    satukan sagu biji bersama garam dan kelapa parut tadi gaul mesra
    satukan pula gula pasir dan gula merah gaul mesra
    buatkan bentuk kon pada daun pisang
    masukkan sedikit sagu biji dan tambahkan dengan gula
    kemudian tutup kembali dengan sagu biji lagi.
    lipat kemas dan boleh dikukus 15 minit.


    Sabtu, 4 Jun 2011

    episod 2 selamat pengantin baru.......

    ASSALAMMUALAIKUM

    episod kali ini kami bertandang kerumah pengatin perempuan bertema warna merah
    dan saya sekeluarga tema warna hijau pucuk pisang.

    pengantin lelaki adalah cucu pertama yang berkahwin dalam keluarga mertua saya.
    persandingan dirumah mertua pula akan diadakan 2 minggu dari sekarang
    insyaalah.

    bila tiba dirumah pengantin tiada kompang dipalu rasa sunyi sepi pula.
    kebiasaannya di johor bunyi kompang akan memeriahkan suasana dan
    bermacam-macam lagu dipersembahkan.

    lain tempat lain adat resamnya.apapun seronok kesana disambut dengan
    ramah mesra dan hidangan yang menyelerakan.

    selamat pengantin baru
    izwan & siti

    ibu dan ayah pengantin lelaki

     keluarga dari pengantin lelaki

    bergambar kenangan bersama pengantin

    keluarga dari pengantin perempuan

    hantaran dari pengantin perempuan

    hantaran dari pengantin lelaki
    dan ini hadiah dari saya bunga yang sedang mekar setaman untuk pengantin.
    bunga ini sempat saya snap masa di hutan lipur sekayu.

    p/s...sorry gambar kurang memuaskan


    iklan